Ami most jön, azt én nagyon-nagyon fontosnak tartom.
Mondjuk úgy, a saját "elméletem".
Egy nagyon sok mindenre kiterjedő és gyakorlatban is igazolt elképzelés ... talán az egész pasztellfestés "alapjának" gondolom)
A "Színelméletek" és a tegnap indult "Kontrasztok" téma a "fórumbeli csatlakozási pontja" ennek a témának.
... amivel ott foglalkozunk azt ismerni KELL, minden vizuális alkotás esetén, ismerni, alkalmazni, érteni a működését, érezni, tudatosan lehetőleg, vagy anélkül , használni ...
DE.
A pasztellnél más a helyzet, a színkontrasztok egyrészt ugyanúgy is jelen vannak mint más technikáknál, (mint amiről idáig szó volt az említett fórumtémákban) de másképp is, és ez az a "másképp" ami speciális a pasztellnél.
Ez a "második mód" a pasztellrészecskék a papíron való elhelyezkedéséből adódik, tehát a technikából, és épp ezért kikerülhetetlenül, mindig jelen van.
Akár kihasználjuk az ebben rejlő lehetőségeket, akár nem.
Az első rajzon két színfolt látható, egymás mellett : "hagyományos értelemben vett" színkontraszt.
A másodikon ugyan ezek a színek "Van Gogh kísérleteinek megfelelő" módon vonalakként helyezkednek, és hoznak létre kontraszthatást.
A harmadikon a kontraszt pointillista megoldása.
A negyediken két színt pasztellel vittünk fel a papírra.
Egy teljesen hétköznapi szituációban, egymásra szineztünk a két színnel.
Olyan mintha a pointillista megoldás kicsinyített mása lenne.
Nem csak "olyan", hanem minden tekintetben úgy is "működik".
Mit jelent hogy úgy működik? Az érzékelés során a szemben, és agyban minden ugyanúgy zajlik le, mint a pointillista képeknél.
Egy pasztell kép úgy tekinthető, mint egy "mikropoint-illsta" kép.
Ezért, ha pasztell "normál működését" érteni szeretnénk, ismerni kell, a színkontrasztok világát, és ezen belül, kiemelt módon a pointillisták felfedezéseit, vívmányait. Ha pedig tudatosan szeretnék ezt a mondhatni "rendkívüli lehetőséget" fokozattan kihasználni a pasztellképeknél, akkor ezeket a "vívmányokat" adoptálni lehet, sőt továbbfejleszteni (kihasználva a pasztell technikából azt, ami más, ami több ) Ezekre szeretnék majd ebben (és később a "tudatosan pasztellel" ) fórumtémában példákat mutatni. (Ami ide kerül a majd az az "eleje" , ami oda, azok összetettebb problémák)
Szerkesztette: nordwick - 2013-02-18 13:40
A nagy felbontású szkennelés miatt szépen látszódnak a részletek, legutóbbi két kispárnás képemből vágtam ki ezeket a részleteket.
Attila hozzácsatolta az alábbi képet:
Ez a kép nagyon jó !!! ... (én azért azt gondoltam, hogy nem ennyire komplikált példát hoznék először, nehogy elakadjunk a képértelmezés terén) ...
DE azért jó ám itt máris az elején, (többek közt) mert az eddig elmondottakat illusztrálja.
Hogyan:
"Hagyományos" vs "pasztell technikai" kontrasztok.
"Makro" szint vs "mikro" szint.
Mikor pasztellel dolgozunk, két féle gondolkodás megy párhuzamosan. Az egyik egy "makroszkopikus" gondolkodás, mikor a hagyományos módon akarunk mindent elérni, akár egy "olajfestő", vagy egy "tempera festő" ... pl a kontrasztok terén... pl. foltok egymás mellé festéséből, (vonalakból, pontokból) ---
--- a másik, tapasztalatra épülő, a "pasztellezés tapasztalatára" , hogy "dolgokat el lehet érni, csak a pasztell technikai lehetőségein belül is" ... A pasztellfestőnek nem kell "átmennie pointillistába" mikor azt szeretné, amit ő ... tesz egy teljesen hétköznapi mozdulatot a krétájával...
***
Ilyen képekre szükség lesz, nagyon is, ilyen "közepes (se nem kicsi - se nem nagy) nagyításokra" feltétlen.
(Meg bekarikázni rajta, ami a lényeg - mert lehet, hogy nem mindenki látja egy ilyen összetett képben.)
Meg az is jó lenne, ha nem csak a Neocolor II-ről lennének képek, mert a téma bármilyen pasztellre érvényes.
Ez a bekarikázás tetszik, vannak itt olyanok, akik jobban el tudják magyarázni, megköszönném ha megcsinálná valaki. Azért raktam fel ezt a kettő mert elég sok minden van rajtuk. A felső egy drapéria az alsó pedig egy térd teteje és a háttér mögötte.
Felteszek egy újabbat, ezen látszódnak rajzos részek, valamint az az aura, amit sokszor alkalmazok egy-egy fényes felület (itt a párna) szélén, itt tiszta kék, amit általában utólag húzok oda.
Attila hozzácsatolta az alábbi képet:
A mindkét képen tipikusan "makroszkopikus" képi elemek, ezen belül "kontrasztok" vannak, festő gondolkodás, festő megoldások.
De persze van a témába tartozó "mikro-kontrasztra" is példa, jócskán.
Részletezni fogom majd a "mikro-kontrsztok" fő tipusait ( minden tipust nem, mert közel 200 lényegileg különbözőt rajzoltam le )
Itt mindkét képen ezek közül az a "főtipus" a domináns, mikor a hordozó (karton) teljesen fedve van az egyik színnel, és erre kerül, ennek a kontrasztjában jelenik meg a másik szín.
Néhányat nyilakkal bejelöltem.
Néhány "mikro-kontrszt" főtipus: (amik a képen előfordulnak)
1: Az egyik szín teljesen lefedi a kartont
2. Nem teljesen fedi le, lukak maradnak, ahol látszik a karton, és ezek a lukak is (kontrasztba) kapcsolatba kerülnek mindkét színnel.
3 Az első színből egy "hegy" képződik, és ennek a "tetejére ül" a második szín.
4 A színkontraszt mellett iránykontraszt is fellép.