Egyetértek Kamillával, ezzel a scribbler (mással is) nevű programmal valóban nagyon nehéz dolgozni és rávenni, hogy azt csinálja amit akarsz, én az utóbbi képeimet ezzel csináltam. Néha jobban megizzadtam, mintha manuálisan kézzel rajzoltam volna, de hatalmas élmény volt és jó játék. Itt is a fejben dől el minden és nem a gép dolgozik automatikusan, azt hiszem nem árt tudni rajzolni sem. Kamilla is profi művész aki nem csak a digitális művészetet csinálja jól
Kamilla ne érts félre, magam is szerszámnak tekintem a digi nyújtotta lehetőségeket a megfelelő ember (művész) kezében.Ezt kihangsúlyoztam Niebelung új oldalán is az absztrakt vonatkozásában...ugyanannál a tábortűznél ülünk
Egyetértek Kamilla gondolatmenetével. A digitális technika nem egyenlő a hagyományos rajzoló és festő eszközök "imitálásával". Egy video példát is mutatok erre (ez már szerepelt a fórumban egy más vonatkozásban)
A festő itt egészen pontosan úgy dolgozik, ahogy ecsettel is dolgozna. Menet közben "csak" színt állít, ecsetméretet és ecsetdinamikát vált ( + nagyon kevés "elmosást" , "halványítást", "maszatolást", és semmiféle szűrőt, effektet, plugint, még csak nem is "töröl", nem lépteti vissza a munkamenet, és minden 1 rétegen zajlik.)
Kassan tehát teljesen úgy gondolkodik mint ahogy valójában fest, egy olajfestőt látunk itt, és nem egy digitális gondolkodót, nem egy digitális alkotót.
Értem Vili! Abban igazatok van, amit írtok, mert a festő és a rajzoló szemmel nézitek ezt a technikát. A digit nem lehet csak ilyen szemmel nézni. Ha csak rajzoltok és festetek ezzel, még nem alkottatok digitálisan, csak imitáljátok ezeket digitális eszközökkel.
Ez a technika egészen másról szól. Ha egy képen van 50-60 megdolgozott réteg és mindegyik nélkülözhetetlen a műved szempontjából, akkor már történt valami. Nem tudom melyik programot használtad. Én a pothosop, Corel Painter, Artweaver, és Gimp-el dolgozom. Gyakran viszem át egyikből a másikba. Az angyalos képemnél még az Archicad építészprogramot is kellett alkalmaznom, hogy az legyen, amit szeretnék. Ezeket a programokat évek alatt sem lehet igazán megismerni teljesen, annyi lehetőséget nyújt. Néha még az is fontos, hogy milyen formátumba mented egyszer és milyenbe a későbbiekben. Én 6-8 éve használom némelyiket, de a negyedét sem ismerem még. Igaz nem ilyen célra használtam eddig, de lett némi ismeretem róluk. Csak a kézikönyvük 3-4 cm vastag, ami az egyes eszközök működését mutatja. A kombinációk már a te dolgod. Attól, hogy van egy vásznad, ecseted és festéked, még nem fogsz tudni olajjal dolgozni sem.
Az akvarellt, már nem is említem, mert az is más. Hát ez is más.
Igen, a gép azt csinálja, amit mondasz és csak azt, mert parancsra vár. A te parancsod nem mindegy, hogy mi. Ha "véletlenszerűség kell, akkor olyan "parancsot" kell adni neki. Hogy ezt mennyire akarod kordában tartani, az is tőled függ.
De ez nem egy gombnyomással történik, hanem egészen más módon. Nehéz arról beszélni, amit nem ismertek és én sem igazán még, de látom, hogy mennyi lehetőség van benne. A vége a csillagos ég. Hát mos ennyit. Egy hétig most nem leszek, gondoltam ezt még leírom.
Ez a program a második, amit kipróbáltam, mert kíváncsivá tett egy ezzel készült rajz.Értem Kamillát.A Paint program 'egeres'rajzai nekem is bejönnek,az is 'digi'..ami viszont ott különbözik ettől: ha egy vonalat ostobán húzok meg akkor az ostoba is marad.. "Vannak dolgok, amiket egyszerűen nem tud az ember előre megjósolni"-írod, Kamilla...én azért nem nyitok ekkora teret a véletlennek egy képen.
Köszönöm ezt a részletes elemzést, Kamilla. Sokat tanultam belőle. De a kedvem ettől sem jött meg, hogy digitális képeket csináljak. Még egy kérdés: te készítesz ezzel a technikával képeket?
Még annyit, hogy az esetlegesség ennél a technikánál igaz csak igazán. Vannak dolgok, amiket egyszerűen nem tud az ember előre megjósolni. Ezt csak az tapasztalhatja meg, aki valamennyire ismeri ezt a technikát.
Ha valaki digitális technikával úgy akar festeni, mintha olaj lenne, vagy mintha akvarell lenne, akkor fessen olajjal és akvarellel. Ilyen szempontból egyet értek veletek. A digivel nem ezeket kell utánozni, hanem kifürkészni, felfedezni azt, hogy miben más, mi az, amitől digi a digi. Mit lehet másképpen csinálni vele, amit csak ezzel a technikával lehet, felvállalva és rájátszva erre.
Ez nem két hét, nem is két hónap, hanem több év is lehet. A programok nem maguktól dolgoznak. ITT sem. A fejben dől el minden. Az eszközök adta lehetőség szinte végtelen, ahogyan nincs két ecsetvonás sem. Ezt még a digitábla tovább bonyolítja. Ha csak arra gondoltok, hogy székekből, vagy lámpákból hányféle létezik, pedig a funkciójuk elég konkrét, itt sincs másképpen. A fantáziának egyetlen program és eszköz sem szabhat határt, maximum az érdeklődésünk hiánya.
Abban egyetértek Kamillával, hogy a kísérletezéssel csak gazdagodhat, tapasztaltabb lehet az ember. A digitális rajzban viszont az nem tetszik, hogy hiányzik belőle az alkotó. A program nem tud hibázni, az ember - szerencsére - igen. Ezért gyanús első pillantásra minden digitális kép. Nincs meg benne az az esetlegesség, tétovaság, ami az alkotó embernek sajátja. Attial megelőzött a hozzászólásában, ezért én most nem jövök azzal, hogy látom a szomorú jövőt. hiszen a digitális technika nem is a jövő, hanem már a jelen. Ki-ki eldöntheti, hogy mi a kedvesebb számára, egy csonkig hegyezett grafitceruza vagy egy szuperprogram, amely minden rajzos elemet tálcán kínál.
Az, hogy elment a kedved, nem a program hibája!
Ha nem furdalja a kíváncsiságodat, akkor ez nem a te utad.
Egyébként nem egy program létezik, hanem sok.
..ahogy jött, úgy el is ment ez a kíváncsiság pár ilyen oktondi skicc után.Ez a program (!) túl komplex ahhoz,hogy maradjon annyi önálló alkotói produktum a digitálisan 'végtermékben', hogy valaki a magáénak mondhassa..Attila nem is lehetne közelebb az igazsághoz a hozzászólásában..elképzelem a nem is túl távoli jövőt,és ezt látom pontosan!
Már el is képzeltem, ahogy sorra zárnak be a művészellátó szaküzletek és helyükre számítástechnikai boltok települnek, ahol rengeteg féle digitalizáló táblát is lehet majd kapni! Néha előkerülnek padlásokról, porosodó, felújításra szoruló festőállványok, melyeket gyűjtők fognak átmenteni az utókornak, esetleg majd múzeumokban állítanak ki és a következő felirat lesz rájuk biggyesztve: "hihetetlen, de elődeink még ilyen eszközöket használat"!